tirsdag den 24. november 2009

Grønkålssalat med appelsin og mandler

I kandidatgave fik jeg Meyers nye kogebog "Salatværksted". Bogen er stort set blevet min bibel. Den er helt fantastisk, og jeg har endnu ikke lavet noget derfra, der ikke smagte fantastisk. Man kan virkelig godt mærke, at den mand har styr på, hvad han laver. Hans mantra fra 90´erne om at sammensætte et måltid, så der er noget salt, sødt, bittert og surt holder stadig. Bogen er delt ind i årstider, hvilket er et hit, hvis man som mig, synes det er lidt svært at finde på spændende salater om vinteren.

Denne salat er kraftigt inspireret af en af salaterne i bogen. Den smagte simpelthen fantastisk!

Grønkålssalat med appelsin og mandler
2 personer

Ca. 200 g. grønkål
2 appelsiner
50 g. smuttede mandler

Dressing

Saft af appelsinresterne
2 spsk akaciehonning
Lidt eddike
½ dl. nøddeolie
Salt+ peber

Fjerne de groveste stænger fra grønkålen og vask den grundigt. Snit den ganske fint og placer den på tallerknen. Skær skallen fra appelsinerne, men gem resterne til dressingen. Fileter appelsinen og anret bådene på salaten.

Rist mandlerne på en varm pande i lidt olie og salt. Drys dem over maden.

Rør ingredienserne til dressingen sammen og hæld den over salaten umiddelbar inden serveringen.

3 kommentarer:

  1. Den ser skøn ud! Den vil jeg lave snarest. Tak for inspiration.

    SvarSlet
  2. Hej Linda

    Velkommen til! Du er min første læser der ikke er ven eller familie. Er helt stolt. Håber du synes om salaten.

    Stine

    SvarSlet
  3. Den var helt fantastisk. Nu har jeg selv lånt hans bog, fordi jeg blev så inspireret :) Du kan også være stolt. Det er en dejlig madblog, du har dig. Håber på mange flere gode opskrifter fra dig.

    SvarSlet